Descriere
Nu cred ca exista un material mai pretios al omului si artistului plastic, mai indragit si stimulator imaginatiei si creatiei decat lemnul. Corabii si case, mobile si unelte dar si obiecte de arta din lemn ne dau istoria civilizatiei si spiritului ei creator.
Au fost sculptori in perioada constructivismului care, ca si Brancusi, au ridicat mestesugul popular la rangul de arta, imprimand unor obiecte comune, porti, scaune, mese, un indubitabil sens artistic. Pe o asemenea linie a constructivismului, implicand si fabulosul se inscriu creatiile ingenioase, surprinzatoare si originale semnate Petre Similean.
Pentru multi, ele pot fi doar sculpturi firave, inedite, spectaculoase, dar dincolo de munca laborioasa, perseverenta, darza si ambitioasa, care ne impresioneaza in asemenea lucrari, Petre Similean a atins visul creatorului de a le metamorfoza in simboluri incarcate de profunde semnificatii.
Ori dai cu barda si cioplesti lemnul ori selectezi, sectionezi si fasonezi maiestrit radacinile si ramurile copacilor, diferentele dintre acesti doi artisti, artizani ai lemnului, dispar daca eforturile lor se indreapta spre descoperirea secreta a naturii si obtinerii expresiei sculpturale, implicand metafora, parabola, poezia pura, sau simbolurile si semnificatiile lor asupra omului si naturii.
Simbolul este ceva mai mult decat un semn. El poarta o semnificatie. In timpul zilei sau al noptii, in limbajul, in gestul sau visul nostru, fiecare folosim un simbol.
Expresia simbolurilor lui Petre Similean traduce efortul sau pentru a descifra si defini un destin, un secret al naturii, un sentiment, un sens stimulator al cunoasterii.
Simbolurile sculpturilor sale, sculpturi compuse din linii involburate, cel mai des curbe neregulate, ca si din goluri ori din vidul spatiului cuprins intre linii sunt o noutate, ele sunt pluridimensionale si exprima relatiile pamant-cer, spatiu-timp, imanent-transcendent. Ceea ce surprinde de asemenea, ca o noutate si originalitate este dinamismul lor, sentimentul miscarii si sistemul sugestiei vietii, specific sculptorilor in lemn, ca si sistemul de a explora spatiul ca un cercetator nerabdator sa patrunda in necunoscut.
Pentru greci si latini, arborele era considerat un simbol al locuintei misterioase a divinitatilor. Seneca vedea in ramurile suprapuse ale copacilor infinitul ce se indeparta de om. Baghetele de alun erau si ele un mijloc al magiei misterioase.
Petre Similean reuseste sa dea un sens nou ramurilor transformate in sculpturi, curbelor si plinurilor, un sens nou, sugestiv incarcat si el de mister si fabulos.
Prin lucrarile obtinute, artistul deschide o noua pagina in arta sculpturii prin realizari ce confera simbolurilor un imens si inepuizabil rezervor al vietii si cunoasterii misterelor.
Mircea Deac
Istoric si critic literar
Recenzii
Nu există recenzii până acum.