Descriere
In societatea moderna s-a constatat un interes din ce in ce
mai crescut pentru susținerea inițiativelor specifice
antreprenoriatului, astfel incat, in Uniunea Europeana dar și in
multe state din afara ei, a devenit necesara o formulare a
politicilor de dezvoltare economica centrata inclusiv pe
imbunatațirea mediului antreprenorial.
Acest demers a
presupus – și presupune in continuare atat soluții de amortizare
a posibilelor dificultați și obstacole cu care se pot confrunta
antreprenorii dar și acțiuni direcționate spre sprijinul direct al
acestora. Astfel, susținerea antreprenoriatului a devenit o
prioritate a guvernelor – ca soluție pentru ieșirea din criza și
pentru stoparea cresterii ratei șomajului. In ultimii ani,
guvernele europene aloca constant resurse pentru redresarea
intreprinderilor sub diferite forme de ajutor: garanții pentru
credite, subvenții de taxe, credite pentru cercetare-dezvoltare
menite sa forțeze inovarea sau pentru incurajarea startup-urilor.
Se poate constata faptul ca, la nivel european, promovarea
inițiativei antreprenoriale dar și a responsabilitații sociale au
devenit doua componente definitorii pentru modelul economic
de succes, direcție ce a dinamizat sectorul privat prin
eficientizarea și simplificarea cadrului de reglementare.
Importanța antreprenoriatului din punct de vedere socioeconomic
rezida in special in analiza acestuia ca sursa de
generare a locurilor de munca. Astfel, s-a constat ca la nivel
european, anual, 4.1 milioane de locuri de munca noi provin
din firme nou inființate. S-a constatat de asemenea ca in lipsa
inițiativelor antreprenoriale, rata medie a ocuparii ar fi
negativa. In contextul actual este cu atat mai mult nevoie de
susținere a start-up-urilor cu cat acesta este caracterizat de
instabilitate la nivelul mediilor economice, instabilitate care
amenința supraviețuirea firmelor nou inființate.
O forma de
sprijin suplimentara ar consta inclusiv in asistarea noilor
antreprenori nu doar in inființarea de noi firme dar și in
demersuri subtile care țin de afirmarea pe piața și menținerea la
un nivel optim al funcționarii afacerii.
Dezvoltarea antreprenorialului este dependenta in mod
complex de contextul economico-social al tarii/regiunii;
aspecte demografice si ale ocuparii fortei de munca,
caracteristicile mediului de afaceri, inzestrarea cu resurse si
existenta unei infrastructuri adecvate sunt definitorii in
stimularea apetentei catre dezvoltarea de noi afaceri. Este
motivul pentru care prima parte a lucrarii abordeaza cateva
dintre caracteristicile economice-sociale ale populatiei si
firmelor din Romania, la nivel national si al euroregiunilor.
Exista o serie de definiții și operaționalizari ale
antreprenoriatului insa, pe scurt, acesta poate fi cel mai simplu
caracterizat de capacitatea unei persoane de a-și pune in
practica ideile. Aceasta implica inovare, creativitate și
asumarea unor riscuri, precum și capacitatea de a planifica și
de a gestiona proiecte pentru realizarea unor obiective. Avand
in vedere insasi substanta antreprenoriatului – aceea ca o
persoana sa fie intreprinzator, de a infiinta si conduce in nume
propriu o intreprindere, de a isi asuma riscul de a gasi
profitabilitate sau eficacitate prin exploatarea unor oportunitati,
lucrarea de fața include abordarea unor aspecte subtile care tin
de profilul psihologic si comportamente proactive ale
persoanei.
Pornim de la concepția conform careia cunoașterea și
analiza profilului antreprenorului sunt direcții ce pot susține
ințelegerea nevoilor de dezvoltare a unor calitați specifice dar
și de potențare a celor deja existente. Literatura de specialitate
cuprinde la momentul actual numeroase referiri legate de faptul
ca antreprenoriatul de succes are la baza unele caracteristici
personale care diferențiaza individul cu astfel de inițiative fața
de simplul angajat. Este și de așteptat avand in vedere
complexitatea activitații antreprenoriale, care comparativ cu
alte situații profesionale, presupune nu doar adaptarea la
poziția ocupata și asumata de persoana in cauza ci și o
funcționare performanta raportat la mai multe nivele.
Astfel,
dupa cum am menționat, antreprenoriatul presupune antrenarea
unor resurse personale specifice – de la creativitate – a genera
idei care sa aduca inovație intr-un domeniu profesional, la
viziune – care asigura ca astfel de idei sa fie viabile și utile,
pana la caracteristici interpersonale precum capacitatea de a
forma o rețea sociala de colaborare și bune abilitați de
coordonare de echipe și angajați.
Pornim așadar prezentul demers de analiza in ceea ce
privește antreprenoriatul de la nevoia de a identifica potențialul
pentru astfel de inițiative in contextul unei societați aflate in
dezvoltare, marcata de numeroase provocari in ceea ce privește
creșterea angajabilitații și aprofundam posibilitatea de a
identifica in mediul rural romanesc direcții utile in ceea ce
privește potențialului antreprenorial asociat. Speram ca un
astfel de demers sa constituie baza pentru generarea ulterioara
de soluții integrate și adaptate realitații persoanelor din zona
rurala, soluții care vor veni in sprijinul acelora care iau in
calcul posibilitatea de a-și asuma imbunatațirea propriei vieți și
a celor din proximitate prin aplicarea de idei viabile care pot
sta la baza crearii de locuri de munca, generarii de venituri
independente și de ce nu, la inovație in raport cu domenii
specifice.
De asemenea, putem lua in calcul posibilitatea ca prezenta
analiza sa reprezinte o sursa de incurajare pentru persoanele
din mediul rural interesate de opțiunea de a se implica in mod
independent și pro-activ in creșterea calitații propriei vieți prin
demararea de proiecte personale. Pe masura ce numarul
modelelor de succes in antreprenoriatul rural va crește, ne vom
putea aștepta chiar la o schimbare la nivelul tradiției – cunoscut
fiind faptul ca in prezent principala activitate și sursa a
veniturilor in acest mediu este reprezentata de agricultura de
subzistența.
Din acest punct de vedere putem privi dezvoltarea
antreprenoriatului rural și ca o oportunitate de dezvoltare
personala. Activarea resurselor necesare pentru demararea
inițiativelor proprii poate fi asociata cu nevoia de a se adapta la
situații noi, care treptat genereaza activarea de resurse
personale și antrenarea unor calitați personale care anterior nu
s-au putut manifesta sau chiar nu au fost cunoscute de persoana
care le deține. La acest nivel, intervine rolul introducerii
evaluarii psihologice ca instrument pentru o abordare validata
și adaptata nevoilor persoanei. Identificarea profilului de
personalitate (in cazul de fața prin intermediul studiului
intereselor vocaționale) constituie o baza semnificativa in
raport cu integrarea unor masuri de sprijin a antreprenorilor in
conformitate cu nevoile acestora de dezvoltare, atat din punct
de vedere personal cat și profesional.
Recenzii
Nu există recenzii până acum.