Descriere
Principalul element de originalitate al lucrarii este acoperirea intregii arii curriculare limba și comunicare din invațamantul preuniversitar romanesc (privind atat disciplina limba și literatura romana, cat și limbile moderne); in momentul de fața, nu exista o lucrare similara pe piața de carte din țara noastra. Daca luam in considerare și ultimul capitol, intitulat Provocari: predarea limbii romane ca limba straina, avem, practic, o didactica „intreaga”, completa a limbii romane.
O alta noutate in domeniu a carții este ca ea il are ca destinatar principal pe profesorul „de astazi” al elevului și studentului „de astazi”, propunand o serie de actualizari ale demersului didactic. Orientarea conceptuala foarte generoasa se ingemaneaza cu bogatia faptelor cercetate, examinate in detaliu.
Un punct „forte” al volumului il reprezinta echilibrul dintre teorie și practica. Aplicațiile sugerate se dovedesc bine alese și gradate in ceea ce privește complexitatea și dificultatea, aratandu-le profesorilor importanța tratarii diferențiate a elevilor.
Prof. univ. dr. habil. Elena Tirziman
Cartea de fața se așaza, firesc, intre lucrarile de didactica semnate de domnul Valeriu Marinescu și face vizibile preocuparile autorului de teoretizare a activitaților metodologice și pedagogice specifice mediului preuniversitar și universitar. Lucrarea constituie un ajutor real pentru studenții care se pregatesc pentru cariera didactica, pentru profesorii debutanți, dar și pentru cei cu o oarecare experiența la catedra, prin operaționalizarea cunoștințelor și prin respectarea principiului gradualizarii achizițiilor. Permanent se ofera exemplificari și explicații, comparații și se realizeaza aplicații diverse, in scopul unei mai bune ințelegeri a materialului prezentat.
Autorul a facut efortul (reușit) de a pune informațiile in acord cu actuala legislație in domeniu și cu noile orientari (de pilda, cu Ordinul ministrului Educației nr. 3393 / 2017 prin care a fost aprobata programa școlara pentru disciplina Limba și literatura romana pentru gimnaziu sau cu Ordinul ministrului Educației Naționale nr. 4694 / 2019 prin care a fost aprobat noul Curriculum pentru educația timpurie).
Conf. Univ. dr. Adina Pescaru
Bibliografie:
Bocos, Musata (2013), Proiectarea, organizarea si realizarea activitatii didactice. In Voiculescu, Florea (coord.) – Elaborarea programului de formare in domeniul didacticii specialitatii, Bucuresti, Editura Matrix Rom.
Ciolan, Lucian (2013), Invatarea bazata pe proiecte. In Neacsu, Ioan (coord.) – Metode de formare in „didactica specialitatii”, Bucuresti, Editura Matrix Rom.
DEX – Dicționarul explicativ al limbii romane (2016), Academia Romana. Institutul de Lingvistica „Iorgu Iordan – Al. Rosetti”. Editia a 2-a, revazuta, București, Editura Univers Enciclopedic Gold.
Got, Miorita (2007), Stilistica limbii romane, Bucuresti, Editura Fundatiei „Romania de Maine”.
Hattie, John (2014), Invațarea vizibila. Ghid pentru profesori. Traducere din engleza de Cristina Dumitru. București, Editura Trei.
Hedeșan, Otilia, coord. (2012), ABC pentru Romania ! Manual de limba romana pentru straini. Avansați, Editia a III-a, Timișoara, Institutul Intercultural.
Hedeșan, Otilia, coord. (2012), Bun venit in Romania! Manual de limba romana pentru straini. Incepatori, Editia a III-a, Timișoara, Institutul Intercultural.
Jansen, Julie (2007), Managementul carierei (varianta in limba romana), Iași, Editura Polirom.
Lazarescu, Rodica, coord. (2008), Lectura – aventura didactica?!, Targoviște, Editura Transversal.
Legea educatiei nationale nr. 1/2011, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 18/10.I.2011.
Manolescu Aurel (1998), Managementul resurselor umane, Bucuresti, Editura RAI.
Marinescu, Valeriu (2014), Beginning Teachers „Facing” the Reader Formation Status in Primary School, pe CD-ul Conferintei internationale Modernity and Competitiveness in Education, Bucuresti.
Marinescu, Valeriu (2004), Didactica limbii si literaturii romane in contextul actual al reformei in educatie, Editura Ars Docendi, Bucuresti.
Marinescu, Valeriu (2013), Ghid de bune practici. Didactica limbii si literaturii romane, Bucuresti, Editura Matrix Rom.
Marinescu, Valeriu (2014), L’approche pédagogique EDA, in volumul Colocviului stiintific international Constructions identitaires. Réverbérations du modèle culturel français en contexte européen et universel, vol. 3: Linguistique et Didactique, Editura Presa Universitara Balteana, Balti & Editura Vasiliana ’98, Iasi.
Marinescu, Valeriu (2015), Limba si literatura romana in invatamantul primar – intre cunostinte si competente, in Profesorul Florea Voiculescu la 65 de ani (volum aniversar), Studii de pedagogie, Bucuresti, Editura Didactica si Pedagogica.
Marinescu, Valeriu (2015), Literatura pentru copii – aspecte ale interpretarii textuale, in La Francopolyphonie, numéro 10/2015, vol. 1: L’interculturalité et l’herméneutique à travers la linguistique, la littérature, la traduction et la communication, Chisinau, Universitatea Libera Internationala din Moldova (ULIM).
Marinescu, Valeriu (2002), Metodica predarii limbii si literaturii romane, Bucuresti, Editura Fundatiei „Romania de Maine” (reeditare in 2004).
Marinescu, Valeriu (2007), Predarea-invatarea limbii si literaturii romane in gimnaziu si in liceu, Bucuresti, Editura Fundatiei „Romania de Maine”.
Marinescu, Valeriu (2013), Profesorii debutanti „fata cu” evaluarea nationala a absolventilor de gimnaziu la disciplina limba si literatura romana, in Cercetare si practica in didactica moderna: Lucrarile Conferintei Anuale de Didactica (Coordonatori: Laura Serbanescu, Florea Voiculescu), Bucuresti, Editura Matrix Rom.
Marinescu, Valeriu (2016), The Teaching Practice Program – Between a Traditional Perspective and the Need for Creativity, in Analele Universitatii „Spiru Haret” – Seria Filologie. Limbi si literaturi straine, nr. 21, Bucuresti, Editura Fundatiei „Romania de Maine”.
Marinescu, Valeriu (2017), TRANSformari in practica pedagogica pentru invațamantul liceal și superior: de la o activitate formala la o instruire eficienta, in Conference Proceedings: Border Crossings: Rethinking „TRANS-” in Literature, Language and Media, Milano, Italia, Rediviva Edizioni.
Molan, Vasile (2017), Didactica domeniului „limba si comunicare” din invatamantul preșcolar, Bucuresti, Editura Miniped.
Molan, Vasile (2015), Didactica disciplinelor „Comunicare in limba romana” si „Limba si literatura romana” din invatamantul primar, Bucuresti, Editura Miniped.
Neacșu, Ioan, coord. (2013), Metode de formare in „didactica specialitatii”, Bucuresti, Editura Matrix Rom.
Pana Dindelegan, Gabriela, coordonator (2019), Gramatica limbii romane pentru gimnaziu, București, Editura Univers Enciclopedic Gold.
Paun, Emil, Liliana Ezechil, coord. (2013), Metode si tehnici de coaching folosite pe perioada practicii pedagogice, Bucuresti, Editura Matrix Rom.
Panisoara, Ion-Ovidiu (2003), Comunicarea eficienta. Metode de interactiune educationala, Iasi, Editura Polirom.
Panisoara, Ion-Ovidiu (2013), Metoda interactiunii observate (fishbowl), in Neacsu, Ioan (coord.).
Rafaila, Elena (2013), Dezbaterea. in Neacsu, Ioan (coord.).
Sahlberg, Pasi (2019), Leadership educațional. Modelul finlandez. Patru idei insemnate și necostisitoare pentru imbunatațirea invațamantului. Traducere din engleza de Veronica Tomescu, București, Editura Trei.
Samihaian, Florentina, Sofia Dobra, Monica Halaszi, Anca Davidoiu-Roman (2017), Limba și literatura romana (manual pentru clasa a V-a), București, Editura Art.
Samihaian, Florentina, Sofia Dobra, Monica Halaszi, Anca Davidoiu-Roman (2019), Limba și literatura romana (manual pentru clasa a VII-a), București, Editura Art.
Secrieru, Mihaela (2006), Didactica limbii romane, Iași, Editura Sedcom Libris.
Senge, Peter, coordonator (2016), Școli care invața: a cincea disciplina aplicata in educație. Traducere din engleza de Zinaida Mahu, București, Editura Trei.
Ștefanescu, Alex. (2014), Mesaj catre tineri: redescoperiti literatura!, Bucuresti, Editura Curtea Veche.
Toma, Ion (1999), Stilistica functionala a limbii romane, Editura Universitatii din Bucuresti.
Vartopeanu, Victoria (coord.), Gabriela Catrina, Mihaela Marin, Daniel Tache, Rodica Lazarescu, Gabriela Musoiu, Alina Vrezgo (2009), Invataturile unor dascali catre urmasii lor sau Strategii si metode didactice aplicate la orele de limba si literatura romana din ciclul superior al liceului, Targoviste, Editura AMS Publishing.
Vasilescu, Eugenia, Ion Popescu (1999), Metodica predarii limbii romane la clasele I – IV, București, Casa de Editura și Presa „Viata romaneasca”.
Vlasceanu, Mihaela (2002), Managementul carierei, Bucuresti, Editura Comunicare.ro.
Voiculescu, Florea, coord. (2013), Elaborarea programului de formare in domeniul didacticii specialitatii, Bucuresti, Editura Matrix Rom.
Recenzii
Nu există recenzii până acum.