Este o mare reușită pentru Universitate felul în care am migrat activitatea didactică în spațiul virtual

04 decembrie
Este o mare reușită pentru Universitate felul în care am migrat activitatea didactică în spațiul virtual

 

interviu cu conf. univ. dr. Ioana Mânea, prorector, Universitatea „Titu Maiorescu” din București.  

 

Universitatea „Titu Maiorescu” din București a ajuns într-un moment de referință: 30 de ani de activitate continuă în peisajul învățământului superior românesc. Cum v-ați pregătit pentru această aniversare? Deși ne confruntăm cu o criză sanitară globală prelungită și nu ne aflăm neapărat într-un moment foarte potrivit pentru a sărbători, suntem convinși că vă puteți referi la anumite repere din istoria acestor 30 de ani care merită rememorate, chiar și în acest context. 

  

O aniversare este un moment simbolic, e momentul în care ne uităm în urmă la ceea ce am realizat și facem, mai departe, planuri pentru viitor. Ne uităm la ceea ce am învățat, acumulat și construit în acești 30 de ani și încercăm să consolidăm. Bazându-ne pe aceste rezultate continuăm să găsim soluții și să inovăm pentru a rămâne actuali chiar și în acest context al ultimului an, cu totul ieșit din comun. 

 

Cum apreciați că se vede din interior Universitatea „Titu Maiorescu” din București la ceas aniversar? Ce caracterizează primordial instituția? 

 

Din interior, vedem Universitatea ca pe o „ctitorie” ajunsă la maturitate, ca pe un rezultat palpabil al unei munci de echipă. Sigur, o echipă care s-a construit și ea, la rândul ei, în timp. Cei care au fost la începuturi, cei care au fondat Universitatea, au avut, probabil, o viziune mai mult sau mai puțin similară cu punctul în care a ajuns ea acum. Dar echipa a fost una dinamică; pe parcurs, s-au alăturat oameni noi, cu viziuni și strategii noi, cu algoritmi diferiți de lucru, ceea ce ne-a ajutat să rămânem o instituție de învățământ superior ancorată în actualitate, cu o prezență activă în societate. 

 

Există o ofertă complexă de studii în cadrul universității, studenții au de ales între facultăți de medicină, psihologie, drept, științe economice etc. Cât de complicată este menținerea la standarde înalte a unui echilibru, a ceea se numește „unitate în diversitate”, în cadrul comunității maioresciene? 

 

UTM este o universitate privată comprehensivă, singura universitate privată din spațiul universitar românesc cu facultăți din tot spectrul de sănătate – medicină, medicină dentară și farmacie – oferind  programe atât în limba română, cât și în limba engleză, ceea ce ne oferă o largă deschidere și spre zona internațională. 

Pe lângă spectrul acesta larg de domenii – sănătate, psihologie, drept, informatică, științe economice, științele comunicării și relațiile internaționale – ceea ce ne evidențiază pe noi între universitățile private este, desigur, calitatea serviciilor, calitatea învățământului pe care îl oferim studenților noștri din țară și din străinătate. Avem o grijă specială pentru a ne respecta misiunea de pol academic, capabil să întoarcă valori către societate, atât prin specialiști capabili să-și desfășoare profesiile cu succes, cât și prin cunoaștere nouă generată prin proiecte de cercetare complexe, transdisciplinare. 

 

Prof. univ. dr. Claudiu Coman și colectivul său de la Universitatea din Brașov a lansat recent o lucrare despre brandingul și rebrandingul în zona universitară. Cum decurge procesul de construire și întărire a brandului Universitatea „Titu Maiorescu” din București? 

 

Misiunea unei universități se sprijină pe trei piloni, iar brandul se construiește pornind de la misiunea pe care universitatea și-o asumă. Activitatea didactică (cea care se referă la partea de predare), activitatea de cercetare (care se referă la a genera cunoaștere nouă) și activitatea care ține de diseminarea cunoștințelor către societate în ansamblul ei, prin diferite proiecte de dezvoltare socială, popularizare a științei, diseminarea cunoașterii către publicul larg, conferințe, proiecte sociale. Așa se face că brandul universității se construiește diferit, pe fiecare din aceste trei dimensiuni. 

 

Obiectivul nostru, de a desfășura o educație centrată pe student, este confirmat de feedback-ul acestora. Ceea ce am desprins din interacțiunea curentă cu aceștia, din „poveștile” derulate împreună pe măsură ce am încercat să înțelegem cum să ne poziționăm mai relevant pentru ei este că ceea ce ne diferențiază pe noi ca universitate, în viziunea studenților, este o relație apropiată pe care studenții pot să o dezvolte cu cadrele didactice din universitate. Am auzit de la ei, de exemplu, de-a lungul timpului, că profesorii noștri sunt…„accesibili și disponibili pentru a se implica în formarea lor, pentru a le răspunde la întrebări, la curiozități sau la nevoi specifice”. 

De exemplu, la medicină și medicină dentară studenții lucrează în subgrupe, 8-10-12 studenți care se află în supervizarea unui profesor, iar dialogul și dezvoltarea de abilități practice sunt mult facilitate într-un astfel de context de învățare. 

Studenții lucrează monitorizați atent de profesori, direct cu pacienți reali, folosind facilități de ultimă oră, dezvoltând abilitățile practice concrete încă din anii de facultate, așa încât atunci când ajung rezidenți, cunoscând procedurile de bază, învățarea de specialitate este accelerată. 

 

In ceea ce privește zona de generare de cunoaștere și implicare în societate, UTM este fără îndoială una dintre universitățile active. În ultimii 10 ani, am implementat cu succes proiecte de cercetare și dezvoltare cu finanțare nerambursabilă, națională și internațională, în valoare de peste 50 de milioane de lei, în calitate de beneficiar sau partener. 

Finanțarea europeană a fost accesată prin programe operaționale sectoriale [2007-2013 (POSDRU, PODCA) și 2014-2020 (POCU, POC)], prin granturi SEE și norvegiene, prin programe de mobilități internaționale și dezvoltare a capacității instituționale (Erasmus+) sau prin programul de cercetare al Uniunii Europene – Orizont 2020 – (JUST/2017 Action Grants). 

Proiectele care au contribuit la creșterea calității educației au urmărit facilitarea accesului la resurse educaționale online sau sprijinirea inserției pe piața muncii pentru peste 17.000 de studenți, din toate domeniile de studiu. 

Dintre acestea, menționăm două proiecte strategice, cu impact la nivel național, în care UTM a fost partener alături de Ministerul Tineretului și Sportului, desfășurând activitatea de consiliere și orientare în carieră pentru 10.000 de studenți din toate centrele universitare din România, facilitând transferul de bune practici internaționale în domeniul consilierii în carieră. 

Misiunea socială a UTM, de a disemina cunoaștere și bune practici către societate în ansamblul său, s-a reflectat prin programele de dezvoltare a competențelor antreprenoriale și manageriale adresate publicului larg, însumând un grup țintă de peste 2000 de persoane – studenți, antreprenori, persoane din mediul rural etc. 

Unul dintre proiectele implementate în parteneriat cu Ministerul Educației Naționale, în cadrul căruia UTM a organizat un program de formare în integritate și anticorupție pentru 1400 de funcționari din cadrul MECTS, a fost apreciat cu Premiul de Excelență de către AMPODCA: PODCA 30342 – Prevenirea corupției în educație prin informare, formare și responsabilizare. 

Prin intermediul acestor proiecte, UTM răspunde misiunii sale de a oferi educație de calitate care să faciliteze inserția pe piața muncii a absolvenților, de a contribui prin cercetare științifică relevantă și de implicare socială prin diseminarea cunoașterii și a bunelor practici. 

 

Cum s-a adaptat Universitatea „Titu Maiorescu” din București acestui context pe care îl trăiește lumea întreagă? Care sunt bazele și instrumentele pe care vă bazați pentru a vă continua activitatea? 

 

În luna martie 2020, după ce ne-am revenit din șocul inițial produs de lockdown, odată cu implementarea măsurilor de prevenție, am început să lucrăm și să accelerăm, de fapt, un proiect deja lansat – cel de digitalizare  a procesului educațional. Avem învățământ la distanță pe mai multe programe de studii, iar strategia de migrare în online a presupun  să revizuim metodele și instrumentele folosite în platforma de e-learning, și să le extindem și în cadrul celorlalte programe de studii pentru a gestiona distanțarea fizică. 

Încă din aprilie am început să lucrăm cu platforma Microsoft Teams. Am adoptat această tehnologie ce corespunde celor mai înalte standarde IT și, în octombrie 2020, odată cu începerea noului an universitar, am reușit să implementăm în toate facultățile această platformă. Astfel, fiecare student a primit un cont personal, o licență Microsoft pe care o folosește pentru a-și descărca și instala toate aplicațiile din suita Microsoft Office, inclusiv aplicația Teams. Apoi, toți studenții pășesc într-o „clasă digitală”, într-un spațiu virtual, în care există câte un canal pentru fiecare facultate, un canal pentru anul propriu de studiu, dar și canale distincte pentru fiecare disciplină. Este ca și cum studentul respectiv ar intra într-o sală de clasă în care își vede ceilalți colegi deja înscriși acolo, în care profesorul scrie pe tablă, postează notițe, proiectează slide-uri, împărtășește spețe și resurse online, dă teste și chestionare. Este spectaculos de-a dreptul felul în care am ajuns să recreem în spațiul virtual caracteristicile logistice ale unui mediu de învățare fizic! 

Un mediu propice pentru învățare înseamnă, însă, mai mult. Studenții apreciază, pe bună dreptate, o relaționare directă, apropiată și personală cu dascălii lor și în mediul online, chiar și într-un context excepțional, cum este cel al pandemiei. Trebuie să vedem cum reușim să facem educație relevantă și în varianta învățământului online, cum rămânem, ca profesori, relevanți în noua conjunctură. Chiar și în învățământul online, cheia este relația pe care reușești să o construiești între tine, ca dascăl, și student. Paradigma de odinioară, în care profesorul era sursa întregii cunoașteri, s-a schimbat profund. Profesorul nu mai este atoateștiutor, nici nu este deținătorul unic și suprem al cunoștințelor. Rolul acestuia s-a remodelat – a devenit unul de mentor, care îndrumă și asistă studentul în cursa sa de instruire, supraveghind și sprijinind navigarea în acest ocean de informație. În această relație de ghidaj, în misiunea de ghid, relația personală este foarte importantă. Dar cum construiești o relație de acest gen în variantă online? Arătând că îți pasă de celălalt, fiind deschis la întrebările și frământările acestuia, cu o atenție sporită asupra felului în care studentul primește, compilează și înțelege informația care i se oferă. Este o provocare reală și nouă! 

 

 

Vorbim deci despre o reușită certă a universității? 

 

Da, cred că este o mare reușită pentru noi felul în care am migrat activitatea didactică în acest spațiu virtual și cred că este cea mai plăcută surpriză să observi cât de repede s-au adaptat colegii, profesorii noștri, indiferent de vârstă, de nivelul de familiaritate cu tehnologia pe care îl aveam anterior. 

Cu toții au înțeles că vorbim aici, de fapt, despre o nouă competență pe care trebuie să și-o dezvolte. Apreciez mult faptul că și-au dedicat timp, au participat la zecile de ore de tutoriale și de pregătiri pe care le-am făcut pentru dumnealor pentru a învăța cum să utilizeze acest nou instrument și să-l folosească pentru a continua să transmită cunoaștere către studenți. 

 

Pentru că discutăm nu numai cu un prorector, ci și cu un profesor, am dori să aflăm cum se raportează profesorul Ioana Mânea la studenții pe care îi „păstorește” direct, dar și din spatele ecranului? 

 

Ca profesor, am simțit nevoia să fiu mult mai organizată în informația pe care am transmis-o, să-mi revizuiesc metodele pedagogice și să-mi organizez mult mai bine conținutul planificat a-l transmite studenților. A fost nevoie să mă gândesc la noi modalități prin care să dezvolt interacțiunea, astfel încât studenții să rămână interesați, curioși, implicați. Deși este evident că interacțiunea fizică ne lipsește, conversația rămâne totuși deschisă. 

Cred că cea mai mare provocare pentru profesori în această perioadă, de migrare în online, este capacitatea de a-și adapta pedagogia, astfel încât să mențină interesul fiecărui student pe curs, pe dispozitivul prin care comunici și pe conținuturile pe care le împărtășește. 

 

Cu ce v-ați dori să rămână un student de-al dvs. după ce a parcurs anii de studii la Universitatea „Titu Maiorescu” din București sau după ce au finalizat și un masterat? 

 

Ca dascăl, aș vrea ca în urma acestui parcurs academic, absolventul să-și dezvolte nu doar niște competențe concrete, profesionale, care să-l ajute să fie un bun profesionist în munca viitoare fie că e vorba de psihoterapie,  expertiză contabilă, fie că e vorba de a fi un medic stomatolog sau un specialist în chirurgie, ci să acumuleze și valorile maioresciene. 

Îmi doresc ca fiecare dintre absolvenții noștri să înțeleagă și să integreze în etica sa profesională valoarea maioresciană a formei cu fond. Să învețe să o aplice în tot spectrul său profesional. Să creeze fond, conținut și valoare adăugată, preocupându-se ca activitatea lor să nu fie doar o formă golită de sens. Această abordare îi va ajuta să simtă că munca lor are sens și semnificație și să găsească, astfel, satisfacție profesională și împlinire personală. În acest sens, reiau cu plăcere una dintre maximele lui Titu Maiorescu, readusă la „viață” de noi în Universitate cu ocazia marcării celor 150 de ani de la trecerea sa în neființă, o maximă pe care am folosit-o des în materialele de promovare a instituției, una care sună simplu: „Singura constantă în viață este evoluția! Să nu ne întrebăm ce este cineva. Să ne întrebăm, ce devine?!”. Este un aforism călăuzitor, care ne spune, de fapt, despre singura constantă a întregii experiențe educaționale și a întregii vieți: efortul de a te dezvolta, de a crește, a face mai bine data viitoare, a te preocupa constant de felul anume în care te schimbi – tu ca student și tu ca universitate. Cred că așa am ajuns, de fapt, la tema dialogului nostru, ocazionat de împlinirea celor 30 de ani de la fondarea UTM. 

 

Cum credeți că va evolua Universitatea „Titu Maiorescu” din București în următorii ani? 

  

Responsabilitățile mele ca prorector vizează zona de relații internaționale ale instituției și zona de proiecte cu finanțare nerambursabilă. 

Cred că ceea ce s-a întâmplat în ultimii ani cu Universitatea „Titu Maiorescu” din București pe zona internațională reprezintă o temelie pe care noi continuăm să construim. Grație celor două programe de studii în limba engleză (medicină și medicină dentară) și a anului pregătitor pentru limba română,  ne apropiem de un procent de 10% din cifra de școlarizare reprezentat de studenți străini, din peste 50 de țări, din toate colțurile lumii: Japonia, Vietnam, Canada, Statele Unite, America Latină, dar, preponderent, din Europa și Orientul Mijlociu. Avem studenți care vin să studieze limba română în anul pregătitor și care rămân ulterior în programele de studii în limba română de la celelalte facultăți. Toți acești studenți au ales Universitatea „Titu Maiorescu” din București pentru că este o universitate europeană. Unii ne aleg după ce au parcurs un an sau doi în alte universități din lume și vin la noi ca să se bucure de facilitățile de învățare, de calitatea actului de predare și, mărturisindu-ne că au sentimentul că aici chiar învață. 

Este limpede că o parte din strategia de internaționalizare, pe care noi ne-am propus-o în acest mandat de patru ani, vizează dezvoltarea unor noi programe de studii în limba engleză. Știm deja din statistici că cele mai interesante domenii de studii pentru studenții internaționali sunt pe business, pe medicină și pe informatică. Ne uităm, așadar, și evaluăm resursele și oportunitățile pe zona de business administration. Ne dorim să creștem susținut și pe zona de tehnologie a informației. Având în vedere atractivitatea programelor de studii în psihologie, explorăm inclusiv aici oportunitatea unui proiect cu reverberații internaționale. 

Cred că dacă lucrurile revin la normal, vom evolua cu încredere și determinare pentru a îndeplini cea de-a treia misiune a universității: aceea de a duce cu succes, prin absolvenți, cunoașterea în societate, în viața de zi cu zi. 

 

Care ar fi mesajul dvs. la ceas aniversar? 

 

Nu trebuie spuse cuvinte mari. Trebuie subliniat, cred eu, faptul că Universitatea „Titu Maiorescu” din București este unică în spațiul învățământului universitar românesc. Așa cum veți afla stând de vorbă cu ceilalți colegi, dar și cu studenții, planurile noastre de viitor continuă să fie la fel de ambițioase ca și cele de până acum. Așa că vă invităm să ne fiți alături, ca studenți sau ca parteneri, în numeroasele noastre proiecte de cercetare, despre care să vorbim pe larg peste alți 30 de ani. 

 

 

 

 

Detalii eveniment

Categoria: Interviuri

Postează un comentariu

Bucuresti, Bd-ul Iuliu Maniu (212) 862-3680 editura@prouniversitaria.ro

    Facebook
    LIVRARE GRATUITA PENTRU COMENZI PESTE 300 RON