Adaptabilitate şi flexibilitate. Cariera militară, din ce în ce mai atractivă pentru tineri

26 ianuarie
Adaptabilitate şi flexibilitate. Cariera militară, din ce în ce mai atractivă pentru tineri

interviu cu domnul general de brigadă, prof. univ. dr. ing. GHIȚĂ BÂRSAN, rectorul (comandantul) Academiei Forțelor Terestre „Nicolae Bălcescu” din Sibiu

 

Conduceți „destinele” unei prestigioase instituții de învățământ superior militar din România, care se pregătește să aniverseze în anul 2022 nu mai puțin de 175 de ani de la fondare. Va fi un moment de sărbătoare, dar și de bilanț, mai ales după mai bine de trei decenii de funcționare într-o societate democratică. Ce ne puteți spune, pe scurt, despre îndelungatul parcurs al Academiei? Ce trebuie subliniat cu acest prilej, la capitolul realizări? Dar ca perspective?

Ca parte integrantă a învățământului superior militar, național și european Academia Forțelor Terestre „Nicolae Bălcescu” din Sibiu (AFT) este o universitate de educație și cercetare științifică, specializată în formarea ofițerilor pentru Forțele Terestre din Armata României.

 

Principalul beneficiar al absolvenţilor noştri este Statul Major al Forțelor Terestre, însă în instituţia noastră sunt şcolarizaţi şi studenţi pentru Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul de Informații Externe, Serviciul de Telecomunicații Speciale, Serviciul Român de Informații și Administrația Națională a Penitenciarelor.

Continuatoare a tradiţiilor educaţionale şi militare a primei şcoli de ofiţeri din România, înfiinţate în 1847, prin Porunca Domnească nr. 36 a domnitorului Gheorghe Bibescu, instituţia noastră îmbină în mod armonios tradiția educațională cu atuurile modernității și performanței generate de gradul de asigurare a calității în activitățile didactice specifice.

 

De-a lungul timpului, instituţia militară de învăţământ sibian a trecut prin etape succesive de restructurare şi adaptare, reuşind ca astăzi să fie un campus militar integrat modern cu facilităţi de instruire, pregătire academică, sportivă, de cazare şi petrecere a timpului liber, adaptate cerinţelor mediului educaţional actual.

 

Exact acum un an ați marcat un secol de când Academia funcționează ca instituție de învățământ militar în Sibiu, dar și 25 de ani de învățământ militar superior. Cât de complicate au fost acreditarea instituțională pe etape din partea ARACIS, dar și evaluarea de către European University Association? Cum v-au ajutat, concret, aceste recunoașteri la nivel național și internațional?

Acreditarea instituţională este un proces care presupune gestionarea eficientă a celor trei domenii: capacitate instituţională, eficacitate educaţională, respectiv managementul calităţii. Cele două evaluări anterioare ne-au arătat prin prisma rezultatelor obţinute, GRAD DE ÎNCREDERE RIDICAT, faptul că procesul educaţional în AFT este unul valoros, axat pe nevoile de dezvoltare ale fiecărui student.

 

Relevantă este şi afirmaţia membrilor echipei de evaluare ai Asociaţiei Universităţilor Europene, conform căreia „AFT este o instituţie puternică, capabilă să anticipeze schimbările şi să ofere o educaţie de înaltă calitate pentru studenţi, nu numai ca pregătire pentru cariera militară, dar şi pentru viaţa civilă. Conceptul de înzestrare al studenţilor cu competenţe adaptate secolului XXI este în mod clar asumat de către întreaga comunitate academică”.

 

În opinia noastră, universităţile, între ele, nu se află într-o competiție veritabilă, ele se reperează reciproc, iar exemplele de bună practică sunt implementate prin mecanisme proprii. La Sibiu, spre exemplu, parteneriatul strategic pe care AFT îl are cu Universitatea „Lucian Blaga”, de altfel un motor de dezvoltare regională, nu numai al comunității sibiene, a fost preluat şi la Braşov de Universitatea Transilvania şi Academia Forţelor Aeriene „Henri Coandă”.

 

La nivel internaţional, academia noastră şi-a câştigat un loc fruntaş în rândul celor mai bune instituţii de învăţământ superior militar, fiind apreciată valoarea corpului nostru didactic şi al instructorilor militari, progresul şi gradul de modernizare pe care le-am atins până în prezent.

 

Cum ați putea rezuma oferta de studii de licență și masterat pe care o are Academia Forțelor Terestre „Nicolae Bălcescu” din Sibiu pentru anul universitar care urmează? Ce atuuri și particularități are instituția în fața doritorilor? Care este durata acestor programe și forma de învățământ?

Pregătirea studenţilor în AFT se realizează prin îmbinarea eficientă a trei piloni principali: pregătirea academică, pregătirea militară și pregătirea fizică, studenții fiind motivați de către cadrele didactice să atingă în număr cât mai mare excelența în cadrul specializării studiate.

 

Crearea de competențe profesionale generale și specifice armelor şi specialităților militare este misiunea celor trei facultăți: Facultatea de Management Militar, Facultatea de Științe Militare și Facultatea de Științe Economice și Administrative. Acestea gestionează șase programe de licență: Leadership militar, Managementul organizaţiei, Managementul economico-financiar, Contabilitate şi informatică de gestiune, Administraţie publică, cu durata studiilor de trei ani şi Inginerie şi management în domeniul comunicaţiilor militare, cu durata studiilor de patru ani.

De asemenea, în cadrul acestor facultăţi funcţionează patru programe de master: Leadership organizaţional, Intelligence în organizaţii, Managementul capabilităţilor organizaţionale şi Management şi tehnologie, cu durata de doi ani şi opt programe postuniversitare de formare și dezvoltare profesională continuă.

 

Una dintre particularităţile programelor de studii de licenţă este reprezentată de faptul că toate locurile sunt bugetate, studenţii noştri pe durata celor trei sau patru ani beneficiind de gratuitate în ceea ce priveşte cazarea, hrănirea şi tot ceea ce înseamnă asigurare de echipament şi rechizite necesare formării. La începutul anului I de studii, fiecărui student îi este distribuit un laptop pe care îl va folosi pe toată durata studiilor în AFT.

 

În ceea ce priveşte studiile de master, acestea sunt deschise atât pentru militari cât şi pentru civili, cu menţiunea că după absolvire nu li se va acorda un grad militar, deci nu vor avea statutul de cadre militare active.

 

Cum ați parcurs perioada de restricții indusă de pandemia de COVID-19? Cum au studiat, trăit și cum s-au instruit din punct de vedere militar viitorii ofițeri în astfel de condiții?

Adaptabilitatea şi flexibilitatea sunt două dintre trăsăturile specifice mediului militar. Din momentul în care am intuit că pandemia ne va afecta pentru o perioadă mai lungă de timp, am început să ne adaptăm deopotrivă noi, cadrele didactice, cât şi studenţii, la noile provocări apărute. Primul pas a fost acela de a extinde aplicabilitatea platformei e-Learning, pe care o deţineam, către toate cadrele didactice, studenţii şi cursanţii din instituţia noastră. Biblioteci virtuale existau, la acest capitol netrebuind să facem nicio ajustare.

 

La scurt timp după declanşarea pandemiei, în acord cu legislaţia naţională, am trecut, într-o primă fază, la predarea on-line. Din necesitatea prezenţei studenţilor la programul de instrucţie, ulterior, pe ani de studii şi specializări militare, am revenit eşalonat în campus pentru sistemul de predare faţă în faţă. Acest sistem l-am adoptat după ce toţi studenţii, pe măsură ce au revenit în academie, au trecut prin etapele testării în vederea identificării celor infectaţi cu virusul Covid-19. În urma testărilor, cei infectaţi au fost izolaţi în ambulatoriul cabinetului medical al instituţiei, iar contacţii direcţi carantinaţi în spaţii din academie, special destinate acestui scop.

Ca urmare a faptului că peste 75% dintre cadeţi s-au vaccinat şi că restul de 25%, nevaccinaţi, sau care au trecut prin boală, au un rezultat la testarea SARS-CoV-2 negativ, în prezent ne aflăm în sistem de predare faţă în faţă.

 

Una dintre măsurile care s-a dovedit eficientă în lupta împotriva răspândirii virusului a fost aceea de a păstra un mediu sigur din punct de vedere sanitar, prin suspendarea temporară a tuturor învoirilor şi permisiilor. De asemenea, este important să menţionăm că în instituția noastră fiecare grupă de studiu are la dispoziție o sală de clasă proprie, iar academia dispune de săli și laboratoare de specialitate și opt amfiteatre, în care activitățile didactice se desfăşoară cu respectarea normelor impuse la nivel naţional pentru prevenirea infectării cu virusul COVID-19.

 

Referitor la instrucţie, aceasta se desfăşoară cu respectarea distanțării fizice și evitarea lucrului pe ateliere cu material de instrucție comun. De asemenea, la fiecare punct de instrucție sunt asigurate materiale de dezinfecție.

 

De unde provin în general studenții/cursanții Academiei, ca medii liceale, regiuni geografice, grupe de vârstă și de sex?

Aproximativ 40% dintre studenții pe care astăzi îi avem în academie au absolvit un colegiu național militar, dar apreciem că acest procentaj va creşte în următorii ani, în condiţiile în care se va menține modul de admitere prin repartiția directă a absolvenților colegiilor naționale militare în instituțiile de învățământ superior militar.

Din punctul de vedere al provenienţei pe regiuni geografice, aproximativ 40% provin din Muntenia, inclusiv București, aproximativ 35% din Moldova şi 25% din Transilvania. După cum bine v-aţi dat seama, această statistică este influenţată direct de densitatea populaţiei de pe teritoriul României.

 

Din cei 968 de studenţi înmatriculaţi la ciclul I de studiu, 24,5% sunt fete şi 75,5% băieţi, iar din punctul de vedere al vârstei, aproximativ 88% dintre studenți au între 19 și 22 de ani, iar restul 12% au între 23 și 29 de ani.

 

Cum a evoluat în ultimii ani interesul solicitanților de a fi admiși? Câți studenți aveți în anul universitar care se încheie și pe câți mizați în cel care urmează?

Cariera militară este din ce în ce mai atractivă pentru tineri. Sunt numeroase motivele pentru care ei aleg să îmbrace haina militară. Faptul că la absolvire fiecare student are asigurat un loc de muncă, stabilitatea acestuia, existenţa unor etape concrete ale evoluţiei în carieră, pe care le ştie încă de la început, precum şi provocările şi satisfacţiile pe care le oferă această meserie a armelor, sunt principalele motive care stau la baza acestei decizii.

 

În momentul de faţă, în academie la ciclul I de studii – licenţă sunt înmatriculaţi 968 de studenţi, iar la ciclul II de studii – master, 545. Vor absolvi 358 de studenţi de la programul de licenţă şi vom organiza examen de admitere în acest an universitar pentru 313 locuri bugetate (249 pentru Ministerul Apărării Naţionale, 35 pentru Ministerul Afacerilor Interne, 5 pentru Serviciul de Informații Externe, 10 pentru Serviciul de Telecomunicații Speciale, 9 pentru Serviciul Român de Informații și 5 pentru Administrația Națională a Penitenciarelor).

 

O particularitate a acestei admiteri pentru locurile din cadrul Ministerului Apărării Naţionale este aceea că 223 de locuri sunt alocate pentru repartiție directă absolvenților colegiilor naționale militare şi 26 scoase la concurs, pentru cei proveniţi din viaţa civilă.

 

Care sunt cerințele specifice pentru admiterea în Academie? Vorbim despre admitere pe bază de examene scrise, probe fizice, alte condiții? Ce ne puteți preciza despre taxele de studii, burse etc?

Admiterea în Academia Forţelor Terestre presupune parcurgerea a patru etape: recrutarea, susținerea probei de concurs și ierarhizarea candidaților, selecția candidaților şi examenul medical, iar ca ultimă etapă, finalizarea admiterii.

Recrutarea se face de către fiecare beneficiar din cadrul sistemului de apărare, ordine publică și securitate națională potrivit reglementărilor specifice. Pentru Ministerul Apărării Naţionale aceasta este făcută în cadrul birourilor de informare – recrutare din fiecare reşedinţă de judeţ, acolo unde se pot înscrie pentru a urma cursurile academiei noastre cei care îndeplinesc anumite condiţii, cele mai importante fiind următoarele: să aibă cetăţenie română şi domiciliul în România de cel puţin şase luni la data începerii anului de învăţământ, să fie absolvenţi ai învăţământului liceal cu diplomă de bacalaureat, sau să facă dovada promovării examenului de bacalaureat până la data concursului de admitere, şi să aibă vârsta de cel mult 26 de ani.

 

Susținerea probei de concurs și ierarhizarea candidaților se desfăşoară la sediul AFT şi constă în susţinerea unui test de verificare a cunoştinţelor la următoarele discipline: matematică (cu pondere în calcularea notei finale de 50%), informatică (cu pondere de 30%) şi limba engleză (cu pondere de 20%), după care urmează ierarhizarea acestora în funcţie de medie şi opţiunea fiecăruia.

 

Selecția candidaților admişi după etapa a II-a se face în Centrele Zonale de Selecție și Orientare din Alba Iulia, Breaza, Câmpulung Moldovenesc sau Constanţa şi presupune: evaluarea psihologică, evaluarea capacității motrice şi interviul de evaluare finală. Examinarea medicală va fi făcută de toţi cei care au reuşit să treacă de etapele anterioare în unitățile sanitare din cadrul Ministerului Apărării Naționale.

Finalizarea admiterii presupune centralizarea tuturor informaţiilor obţinute în urma parcurgerii etapelor anterioare şi realizarea ierarhizării finale, locurile scoase la concurs fiind considerate ocupate după ce candidatul va depune la sediul instituţiei noastre diploma de bacalaureat în original.

 

Ce ne puteți spune despre dinamica întregului corp didactic de care dispuneți? Există fluctuații semnificative la catedre? Funcționați cu cadre didactice titulare, asociate etc?

Avem un corp didactic deosebit de valoros, implicat în activităţi didactice şi de cercetare al cărui renume depăşeşte graniţele ţării, iar experienţa din teatrele de operaţii a instructorilor militari este valorificată pe terenurile de instrucţie, acolo unde îi pregătesc pe viitorii ofiţeri ai Armatei României în condiţii cât mai apropiate câmpului de luptă.

 

Din punctul de vedere al încadrării cu personal didactic, academia îndeplineşte standardele de calitate impuse de legislaţia naţională în vigoare, majoritatea acestora fiind titulare în instituţie.

 

Pentru a acoperi nevoile didactice în volum complet, academia a cooptat cadre didactice asociate şi specialişti recunoscuţi cu experienţă în domeniile în care îşi desfăşoară activitatea.

 

Cum colaborați cu alte instituții similare de învățământ superior militar din Europa și/sau din lume? Există o sinergie și o finalitate a acestor colaborări?

AFT a pus bazele programului de relaţii internaţionale instituţionalizat, începând cu anul 2011, odată cu implementarea în cadrul acesteia a Programului Erasmus+. A fost anul în care primii studenţi şi cadre didactice au participat la mobilităţi de studiu şi predare la primele patru instituţii partenere cu care academia avea încheiate acorduri de cooperare interinstituţională.

 

De atunci, numărul universităţilor partenere şi cel al mobilităţilor realizate a crescut continuu, ajungând ca în prezent să avem încheiate parteneriate cu 30 de instituţii de învăţământ superior din spaţiul european şi din afara acestuia, un număr de 156 de mobilităţi outgoing şi 93 de mobilităţi incoming. Poate cifrele par mici, dar la o promoţie de aproximativ 300 de absolvenţi, aceasta înseamnă mai mult de 50 %.

De asemenea, instituţia noastră este implicată şi în multe alte acţiuni-cheie din cadrul Programului Erasmus şi se manifestă activ în proiecte şi iniţiative, cum ar fi: The European Initiative for the Exchange of Young Officers, International Military Academic Forum, European Union Military Academies Commandants’ Seminar, Cultural Understanding and Language Proficiency Program şi French Officer Cadets’ Training Course.

 

În sfera relaţiilor internaţionale, prin prisma celor afirmate anterior, avem câteva realizările care ne fac să ne simţim mândri. Astfel, în anul 2013 am devenit membri fondatori ai International Military Academic Forum, alături de alte patru instituţii din Europa: Academia Forţelor Terestre „Gl. Tadeusz Kosciuszko” din Polonia, Academia Militară Tereziană din Austria, Universitatea de Apărare din Republica Cehă şi Universitatea Naţională de Servicii Publice din Ungaria, forum care ia în dezbatere aspecte legate de pregătirea viitorului ofiţer european. Rezultatele lucrărilor acestui forum s-au concretizat în proiectarea unui Semestru International, cu aceleaşi discipline şi conţinuturi în toate instituţiile partenere, facilitând schimbul de studenți, cadre didactice și instructori militari pe durata desfăşurării acestuia. De asemenea, suntem participanţi activi la Seminarul Comandanţilor de Academii Militare din Uniunea Europeană (EUMACS), acolo unde se încearcă găsirea de soluţii la provocările cu care se confruntă învăţământul militar în zilele noastre şi intensificarea relaţiilor de colaborare. În contextul deţinerii preşedinţiei Consiliului Uniunii Europene de către România, în luna iunie a anului 2019 AFT a găzduit cea de-a VIII-a ediţie a acestui seminar.

 

Aş mai aminti modulele de pregătire militară Supravieţuire în condiţii de izolare temporară şi cercetare, modulul Leadership militar şi cel de Interoperabilitate în acţiunile militare, de asemenea incluse în oferta instituţiei noastre pentru partenerii din cadrul Iniţiativei de schimb a tinerilor ofiţeri inspirate de Erasmus (EMILYO).

 

La acest capitol, nu întâmplător col. dr. Harald Gell, preşedintele EMILYO, ne felicita într-o scrisoare deschisă anul trecut afirmând:  „România și, în special, AFT a fost întotdeauna unul dintre vârfurile de lance ale Inițiativei noastre. Acest lucru este exprimat de statisticile anului universitar anterior, când România, dintre toate statele membre ale Uniunii Europene, a realizat 16% din totalul schimburilor europene, ceea ce însemna locul I în Europa, iar majoritatea acestor schimburi românești au fost realizate de Academia dumneavoastră. În ceea ce privește acest loc nr. 1 din Europa, doresc să vă felicit”.

 

Care sunt perspectivele de angajare ale absolvenților dvs.? Sunt aceștia automat absorbiți în sistemul național militar, există concurență și aici, au libertatea de a alege cariere și în alte domenii civile?

Aşa cum am amintit anterior, toţi absolvenţii noştri primesc o repartiţie după absolvirea academiei, au un loc de muncă asigurat. Chiar mai mult de atât, au obligaţia de a rămâne în cadrul armatei, ca ofiţeri activi, timp de opt ani.

Fiecare își alege parcursul în carieră în funcţie de ceea ce doreşte. Unii vor deveni liderii marilor structuri ale armatei, alţii vor deveni specialişti în anumite domenii de activitate şi, de ce nu, unii se vor dedica formării noilor lideri, devenind cadre didactice şi instructori militari.

 

Conform legislaţiei naţionale, ne este permis ca în paralel cu profesia militară să desfăşurăm cu câteva restricţii şi activităţi în viaţa civilă. Desigur, cum bine ştiţi nu putem să ne implicăm în politică, nu putem fi acţionari unici ai unor companii şi nu putem desfăşura profesii care să aducă atingere statutului de cadru militar.

 

Ce obiective importante țintiți în anul care urmează? Care va fi provocarea majoră?

Direcţia principală de acţiune la nivel instituţional vizează integrarea normativă şi funcţională a academiei în sistemul de învăţământ superior naţional şi în Spaţiul european al învăţământului superior. Astfel, ne dorim concretizarea conexiunii dintre pregătirea academică şi pregătirea militară de specialitate prin corelarea directă a programelor de studii universitare de licenţă de trei şi patru ani (calificările universitare) cu armele şi specialităţile militare.

 

De asemenea, ne dorim diversificarea ofertei educaţionale pentru ciclul de studii universitare de masterat prin proiectarea unor noi programe de studii adecvate cerinţelor socioprofesionale pe arme, servicii şi specialităţi militare şi optimizarea raportului de pregătire teoretică versus pregătire aplicativă în cadrul procesului de predare – învăţare – evaluare. În acest moment avem în evaluare un nou program, Managementul sistemelor de artilerie și rachete, program care va avea durata de desfășurare de 4 ani.

 

Dezvoltarea şi modernizarea bazei tehnico-materiale a învăţământului, inclusiv prin implementarea măsurilor de realizare a campusului integrat de instruire şi îmbunătăţirea portofoliului de parteneriate şi alianţe naţionale şi internaţionale în domeniul educaţiei şi al cercetării ştiinţifice reprezintă de asemenea alte direcții de dezvoltare instituțională.

 

Preocuparea noastră este ca de la zi la zi să devenim tot mai buni. Proiectarea curriculară conform obiectivelor educaționale corespunzătoare competențelor de luptător, lider militar, specialist, educator şi cetățean în slujba națiunii şi modernizarea logisticii didactice se află în centrul atenţiei noastre.

Ne dorim o Academie a Forțelor Terestre modernă, puternică, cu perspective de dezvoltare, puternic ancorată în platforma civică a comunităţii locale sibiene.

 

Ce ați dori să transmiteți cititorilor revistei Pro Universitarea, în încheierea interviului?

 

În încheiere, vă adresez sincere mulţumiri pentru oportunitatea pe care mi-aţi creat-o de a prezenta în paginile revistei dumneavoastră Academia Forțelor Terestre „Nicolae Bălcescu” din Sibiu şi transmit tuturor cititorilor respectuosul salut care este şi deviza instituţiei noastre: SEMPER UNA!

 

CARTE DE VIZITĂ

 

Generalul de brigadă prof. univ. dr. ing. Ghiță Bârsan, rectorul (comandantul) Academiei Forțelor Terestre „Nicolae Bălcescu” din Sibiu, s-a născut în anul 1965, în Umbrărești, județul Galați. A îmbrățișat cariera ostășească încă din adolescență, urmând cursurile liceului militar “Ștefan cel Mare” din Campulung-Moldovenesc. Continuând pe același drum, a absolvit, în 1989, Facultatea de Blindate și aviație din cadrul Academiei Tehnice Militare din București, pentru ca opt ani mai târziu să devină doctor în științe inginerești.

 

A efectuat mai multe cursuri postuniversitare, printre care: Managementul resurselor de apărare, Universitatea Transilvania, Brașov, 2003; Managementul proiectelor, “Europe” Excellency in Education Association, 2011; Securitate și bună guvernare, Colegiul Național de Apărare – Universitatea Națională de Apărare “Carol I” București, 2015.

 

După terminarea facultății s-a dedicat atât activității practice, cât și muncii academice. În perioada 1989-1991 a lucrat la UM 01989 Sibiu, ca șef de atelier la lucrări pentru elicopter, motor și armament. Între 1995 și 2002 a fost șef al Biroului Exploatare elicoptere (și locțiitor al inginerului-șef), locțiitor tehnic și inginer-șef la Baza 58 Aeriană Elicoptere Sibiu, iar în intervalul 2002-2004 a condus Biroul Asigurare Tehnico-Materială din Academia Forțelor Terestre „Nicolae Bălcescu” Sibiu. A urcat minuțios treptele afirmării în învățământul superior, începând din 1995, ca preparator și apoi asistent universitar la Facultatea de Aviație și blindate, Academia Tehnică Militară București și asumându-și apoi diferite misiuni, precum cele de conferențiar universitar și șef al Catedrei Științe Tehnice la Academia Forțelor Terestre „Nicolae Bălcescu” Sibiu (2004-2007), profesor universitar și secretar științific al Senatului universitar (2007-2008) și prorector (2008-2011) la aceeași instituție. Din anul 2011, prof. univ. dr. ing. Ghiță Bârsan este rectorul (comandantul) Academiei Forțelor Terestre „Nicolae Bălcescu” din Sibiu.

 

A scris 31 de cărți, cursuri, culegeri de probleme, îndrumare de laborator. Decorat, printre altele, cu Ordinul Virtutea Militara în grad de cavaler (2004). Titlul „Omul anului” în Forţele Terestre Române la secţiunea Învăţământ, ştiinţă şi artă militară, 2018.

Detalii eveniment

Categoria: Interviuri

Postează un comentariu

LIVRARE GRATUITA PENTRU COMENZI PESTE 300 RON