Moartea lui Mercutio

37,00 lei 33,30 lei

Categorii: , Cod: 6546Autor: Eugen SimionData apariție: 23-11-2012 Cuprins Răsfoiește

Descriere

Public in cartea de fata un numar de mici eseuri, fragmente de jurnal,
portrete si insemnari marunte despre literatura si critica literara, scrise in cea mai
mare parte in anii ’80. Cateva (cu precadere cele grupate in capitolul Cultura si
politica) depasesc sfera literaturii si, sub influenta confruntarilor din ultimii trei
ani, au un caracter mai acut polemic. impreuna formeaza jurnalul unui critic care
de multi ani scrie, saptamana de saptamana, despre cartile romanesti actuale. In
spatiul dintre doua Fragmente critice el tine cursuri de literatura, citeste, evident,
alte carti si simte nevoia sa vorbeasca si despre sine, nu numai despre altii. Opera
critica propriu-zisa este dublata, in acest chip, de un jurnal de idei (mai precis un
jurnal al starilor de spirit), singurul pe care Valéry il accepta: nu biografia celui
care scrie, ci biografia ideilor. Aceasta separare nu-i totusi posibila, am dovedit in
alta parte (intoarcerea autorului) si dovedesc in ultimul timp si altii, inclusiv
naratologii, semiologii, care, cu zece-cincisprezece ani in urma, nu voiau sa auda
de autorul de pe coperta si despre viata lui intima. Azi autorul revine din exil si
genul biografic este din nou la moda.

Ce se intampla in acest rastimp cu criticul literar, judecatorul impartial,
obsedat de fantasma obiectivitatii si contestat mereu pentru subiectivitatea
lui? Criticul continua sa scrie si, in marginea scriiturii, isi duce viata lui care
nu transpare decat foarte rar in ceea ce scrie. Dupa ce a trecut prin faza
metodelor isi regaseste spiritul de sinteza si tinde din nou spre o forma de
creatie din care imaginatia (imaginatia ideilor) si un anumit scenariu epic nu
sunt eliminate. In fond, intre el si opera pe care o analizeaza se afla totdeauna
o mica poveste si se configureaza o mica istorie. Nici una, nici alta nu intra,
repet, in textul critic. Raman in pragul scriiturii si, daca analistul nu tine un
jurnal intim, pier ca atatea alte intamplari subiective. O buna parte din viata
noastra afectiva si spirituala dispare astfel in neant. in ce stare de spirit am
citit romanul acela stufos si lung ca o zi de post? Nu stiu. Vegheam pe tatal
meu la Spitalul de Urgenta si scriam fara spor un articol despre Hasdeu, spirit
adamic, un fantast al filologiei si al istoriei. Cand recitesc, azi, micul eseu
observ ca n-a trecut aproape nimic in text din anxietatea mea de atunci.

Cenzura psihologica. Si, totusi, imi aduc bine aminte: eram inspaimantat, mi se parea ca totul se clatina in jurul meu si nu ma pot apara cu slabele mele
mijloace. Merg in fiecare saptamana la o suta douazeci kilometri de
Bucuresti, intr-o mica localitate din Prahova, s-o vad pe batrana mea mama.
Ea va implini peste o luna nouazeci si trei de ani. Vorbeste de moarte fara
spaima, o asteapta, este chiar contrariata ca toti din generatia ei au disparut,
iar ea continua sa-si duca necazurile pe pamant… Cum este credincioasa,
gaseste in cele din urma o justificare pentru a trai: „Cat o vrea Dumnezeu”.

Eu citesc in acest timp cartea unui moralist care a trecut prin detentie si ma
pregatesc pentru cronica de luni. Scriu totdeauna luni dimineata, m-am
obisnuit cu acest ritual, imposibil sa pot schimba ziua si ritmul. Duminicile
mele sunt totdeauna ratate pentru viata sociala, iar lunea este batuta in cuie.
Ma scol dis-de-dimineata si reiau, ca bine cunoscutul personaj mitologic,
bolovanul in carca pentru a-1 urca pe munte. Cu toate ale mele in mine si cu
ambianta care nu este totdeauna favorabila. Chin, obisnuinta, placere? Prea
complicat pentru a explica. Scrisul este libertatea scriitorului, se spune
adesea. O dificila libertate, pot sa confirm. O libertate conditionata care bate
spre impovarare. impovaratoarea libertate, deci…De ce „Moartea lui Mercutio”? Pentru ca, pe cand eram foarte tanar, am
scris un articol (1968?) cu acest titlu, voind sa protestez impotriva celor care
vedeau in criticul literar un Caliban ce trebuie trimis, in lanturi, la scoala. Nu
Caliban, ziceam eu, este simbolul shakespearian al criticii literare, ci Mercutio,
confidentul spiritual, cel care moare pentru ca nu se inteleg in privinta intaietatii,
Montaiguiii si Capuletii literaturii… Simbolul ramane si azi valabil. Pun, deci,
paginile ce urmeaza sub semnul acestui personaj incantator care fara voia lui
devine un personaj tragic intr-o istorie dominata de o mediocra fatalitate.
1 noiembrie 1992

Informații suplimentare

Titlu

Moartea lui Mercutio

Preț

37,00

ISBN

978-606-647-436-8

Format

A5

Pagini

362

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care adaugi o recenzie la „Moartea lui Mercutio”

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Bucuresti, Bd-ul Iuliu Maniu (212) 862-3680 editura@prouniversitaria.ro

    Facebook
    LIVRARE GRATUITA PENTRU COMENZI PESTE 300 RON