Descriere
Intre disciplinele conturate in ultimii ani ca esentiale pentru performantele organizatiei se numara si „comunicarea organizationala„. Astazi, orice organizatie trebuie, de voie sau de nevoie, sa-si asculte interlocutorii si sa raspunda asteptarilor unui public din ce in ce mai divers si exigent. Actionarii, furnizorii, consumatorii, liderii de opinie, jurnalistii si puterile publice si-au afirmat dreptul de a sti si a intelege.
Acestia comunica si doresc sa construiasca o politica de comunicare cat mai eficace. In ceea ce priveste organizatia, filozofia comunicarii organizationale se bazeaza pe armonizarea diferitelor moduri de exprimare in mediul intern si extern. Fireste, organizatia este interesata de imaginea sa. O buna comunicare vizeaza sa dea importanta unei imagini pozitive, continuu mai bogata si mai coerenta. Manevra nu este usoara datorita multiplelor bariere, intre care: eterogenitatea publicului, pluralitatea mesajelor din si inspre organizatie, diversitatea circumstantelor de emitere si receptie.
Lucrarea pe care o prefatam, mai mult decat un manual universitar, tine sa semnaleze prin procesul epistemologic realizat doua idei majore: comunicarea organizationala nu este o disciplina miraculoasa, iar imaginea organizatiei nu este nici fructul hazardului si nici un dar cazut din cer. Bazandu-se pe mixul dintre gandirea analitica si gandirea creativa a modurilor operatorii si pe folosirea conceptului de comunicare globala, autorii se refera atat la continutul actelor de comunicare, cat si la rolul comunicarii in procesul managerial.
„Comunicarea organizationala” apare din ce in ce mai mult ca un proces complex in care semnificatia mesajelor nu este o data a priori, ci o constructie cu un profund caracter cultural care se elaboreaza in colectiv conform situatiilor, in timp si in spatiu.
Un nivel ulterior al dezbaterii este dedicat strategiilor de comunicare. Aceasta parte a cartii reprezinta zona in care se instaleaza o riguroasa cercetare a specificului demersului strategic de comunicare. Autorii sunt interesati de cunoasterea configuratiei fizice si relationale a sistemului de comunicare manageriala. Scopul cunoasterii este „netezirea” caii spre armonizarea si asigurarea pluralitatii strategiilor de comunicare. In acest context, examinarea de perspectiva a mediului organizatiei pune accentul pe importanta analizei unei serii de binoame-public.
Campul cercetarii reda atat situatii de stimulare, emulatii, motivatie si satisfactie, cat si situatii conflictual-tensionale. Referitor la acestea din urma, autorii sustin ideea ca managerii organizatiei trebuie sa propuna modalitati de suscitare si chiar de perpetuare a unor conflicte, dar si modalitati de ameliorare si rezolvare. Prin cercetarea surselor conflictelor si a relatiei dintre comunicare si conflict sunt formulate strategii de solutionare a conflictelor. Totodata, se argumenteaza ca negocierea ocupa locul central in gestiunea relatiilor din interiorul organizatiei, precum si a relatiilor dintre organizatie si mediul sau extern.
Autorii, dupa ce au opinat asupra intregului inventar al problemelor comunicarii organizationale, incheie lucrarea cu o tema deosebit de generoasa: comunicarea manageriala interculturala. Axul central al temei este reprezentat de abordarea dimensiunilor culturale folosind cercetarile „greilor”: Geert Hofstede, Fons Trompenaars si Edward Hall. Pe de alta parte, apreciem foarte importanta si cercetarea sinergiei culturale care faciliteaza dezvoltarea de sisteme si activitati umane mult mai eficace. Pe baza unei ample documentari in literatura straina si nationala, cat si surprinderii unor realitati practice specifice organizatiilor romanesti, autorii au initiat un demers stiintific reusit, original, dens in opinii pertinente si provocatoare. Consideram, si avem convingerea, ca lucrarea „Comunicare organizationala” va fi receptata pozitiv de un cerc larg de cititori si se va inscrie, alaturi de celelalte cercetari de specialitate, in portofoliul stiintific relevant din domeniul comunicarii.
Prof. univ. dr. Dan POPESCU
Academia de Studii Economice, Bucuresti
Recenzii
Nu există recenzii până acum.