Description
O caracteristica esentiala a celor mai sustenabile corporatii la nivel mondial este modul in care inteleg sa fie responsabile pe de-o parte, cu proprii angajati, pe de alta parte felul in care trateaza si raspund nevoilor societatii. Activitatile lor de responsabilitate au o proiectie interna si se regasesc in valorile promovate de aceste organizatii, valori care sunt adaptate mediului social si fizic in care isi desfasoara activitatea.
La acest nivel, nu se mai pune problema daca acestea vor adopta comportamente responsabile fata de societate, ci care este impactul real asupra societatii. Responsabilitatea sociala corporativa nu mai este o optiune, ci este obligatorie.
In noua era a RSC-ului, organizatiile se pregatesc pentru o noua abordare, luand in considerare redefinirea portofoliului de afaceri, tinand cont de riscul unui impact negativ asupra resurselor umane, societatii si mediului inconjurator. Companiile au inteles ca pozitia de lider pe piata inseamna eforturi desfasurate in timp si sustinute strategic, in care accentul se pune in primul rand pe importanta acordata resurselor umane si prin adoptarea unor strategii ce tin cont pana la cele mai mici detalii de nevoile societatii. Aceste eforturi inseamna interventii pe termen lung inspre mediul comunitar extern, coordonate cu promovarea sanatatii si securitatii muncii, incurajarea si sustinerea comunicarii la toate nivelele ierarhice din organizatie, promovarea diversitatii personalului, atragerea si retentia talentelor si a competentelor, incurajarea mobilitatii interne, sustinerea unui mod de viata sanatos si a practicilor sustenabile in randul angajatilor.
Desi se bucura de o indelungata traditie in literatura economica de specialitate conceptul de Responsabilitatea Sociala Corporativa (RSC) reprezinta o achizitie relativ recenta a mediului economic romanesc, care a preluat si dezvoltat, in special prin intermediul companiilor multinationale, practici si activitati in aceasta sfera. O data cu patrunderea in economia autohtona a companiilor multinationale, actiunile de responsabilitate sociala corporativa s-au diversificat si treptat s-au profesionalizat, devenind in multe cazuri, o preocupare constanta, integrata in strategia de dezvoltare a acestora. La fel ca in statele cu economie dezvoltata in care isi au originea, companiile transnationale au aplicat in Romania principii si au derulat practici similare de RSC, constituind un exemplu si pentru companiile romanesti.
Chiar daca sunt la inceput, activitatile de RSC intreprinse in mediul economic romanesc sunt tot mai numeroase, iar bugetele alocate acestora sunt tot mai semnificative. Responsabilitatea sociala corporativa a devenit o preocupare importanta a managementului unui numar din ce in ce mai mare de companii, cu atat mai mult cu cat auditarea sociala reprezinta unul dintre indicatorii importanti de evaluare in sfera economica. In ultimii ani a crescut interesul teoreticienilor si practicienilor in domeniul RSC de a include si Romania in analizele si evaluarile intreprinse.
De asemenea, responsabilitatea sociala corporativa reprezinta un domeniu de interes atat pentru lumea academica, cat si pentru cercetarea independenta. Studiile elaborate pe plan autohton, cu precadere in ultimul deceniu, au evidentiat diverse aspecte ale practicilor de RSC, accentuand specificul acestora in spatiul economic romanesc. Din pacate insa, in Romania nu sunt foarte multe companii care sa isi fundamenteze activitatile de RSC pe diagnoze stiintifice. Inexistența unor practici stiintifice generalizate de identificare a nevoilor comunitatilor in care companiile isi desfasoara activitatea conduce de cele mai multe ori la implementarea acelor proiecte de RSC care sunt in acord cu strategia de business a companiilor sau se desfasoara in zonele lor de competente. In alte cazuri, activitatile de RSC devin simple sponsorizari, care se acorda pe baza unor criterii de eligibilitate.
Pentru a caracteriza dimensiunile responsabilitații sociale in Romania, din prisma comportamentului organizational corelat cu orizontul de asteptari sociale ale indivizilor umani, am intreprins o serie de cercetari concrete, empirice: anchete cantitative pe baza de chestionar, analize ale documentelor sociale emise de companii si interviuri calitative cu responsabilii de RSC din principalele corporatii active in acest domeniu in Romania. Principalele obiective pe care s-au construit aceste cercetari sunt:
1. Analiza modului de desfasurare a practicilor de responsabilitate sociala in corporatiile aflate in topul sustenabilitatii la nivel mondial;
2. Diagnoza fenomenului responsabilitatii sociale asa cum se manifesta in cadrul principalelor companii din Romania;
3. Analiza relatiei existente intre mediul corporatist si mediul academic din Romania (atat din perspectiva unor parteneriate, cat si din punctul de vedere al formarii specialistilor de RSC prin programe educationale universitare);
4. Evaluarea impactului campaniilor de responsabilitate sociala din perspectiva asteptarilor sociale ale membrilor unor comunitati umane (zona de Vest a Romaniei), in calitate de consumatori de produse si servicii.
Cartea aduce mai multe elemente de noutate pentru cercetarea in domeniului RSC din Romania, printre care as mentiona atat cercetarea aportului pe care mediul academic il are la formarea de specialisti in implementarea unor campanii de responsabilitate sociala, dar mai ales diagnoza din perspectiva consumatorilor, surprinzand perceptiile si asteptarile sociale pe care acestia le au in legatura cu oferta de programe de responsabilitate sociala a companiilor din zona de vest a tarii.
Reviews
There are no reviews yet.