Descriere
Fenomenul pelerinajului reuseste prin amploare, prin sistemul
complex ritualic si prin numarul mare de persoane implicate sa
dinamizeze si sa revigoreze viata spirituala. Pelerinajul nu este o simpla
calatorie catre o destinatie, ci un traseu initiatic, un act simbolic. Pelerinul
nu rataceste fara rost pe drum in cautarea aventurii, ci calatoreste spre un
loc miraculos, care are forta sa-l transforme.
In fiecare an, religia reuseste sa motiveze milioane de oameni sa
porneasca in calatorie. Statisticile arata ca, anual, aproximativ 240 de
milioane de oameni pornesc in pelerinaj spre marile centre de cult, aflate
pe tot cuprinsul Globului. Popularitatea fenomenului religios a facut ca, de
cateva zeci de ani, importanta pelerinajul sa creasca si sa influenteze
pozitiv dinamica turismului international.
In ultimele decenii, se constata o legatura din ce in ce mai puternica
intre religie si mass-media, iar aceasta stare de fapt a evoluat treptat, pe
parcursul intregului secol XX. Mass-media reuseste, prin calitatile sale, sa
faca oricui cunoscute religiile si cultura din intreaga lume. Marile
evenimente religioase, problemele spirituale, rolul si locul credinciosului
in spatiul bisericii sunt aduse in prim-plan de mijloacele de comunicare in
masa.
In Romania, o data cu prabusirea sistemului comunist, prezenta
subiectelor religioase in discursul media a crescut semnificativ,
concomitent cu prezenta reprezentantilor Bisericii in spatiul public. Religia
nu mai este un subiect-tabu, iar in discursul mass-media se vorbeste in
mod constant despre evenimentele religioase. Mass-media acorda o atentie
deosebita fenomenului pelerinajului si, adesea, aceste informatii ajung sa
fie stirile cele mai importante ale zilei, pe multe canale de comunicare.
Pelerinajele de la Iasi, de Sfanta Cuvioasa Parascheva si de la Bucuresti, de
Sfantul Cuvios Dimitrie Basarabov, sunt considerate a fi importante
evenimente religioase, puternic mediatizate si foarte populare in randul
credinciosilor, dar foarte putin cercetate. Lucrarea de fata isi propune sa
priveasca spre aceste zone necercetate si sa studieze fenomenul
pelerinajului din perspectiva stiintelor comunicarii, sa analizeze dinamica
economica a fenomenului religios si a mass-media religioase. Unele dintre
aceste domenii sunt intens cercetate in strainatate, unde exista o literatura
de specialitate semnificativa, in timp ce in Romania, aceste domenii sunt
putin investigate. Este motivul pentru care studiile de caz propuse si
exemplele folosite in lucrare cerceteaza in special realitatile religioase si
mediatice romanesti.
Recenzii
Nu există recenzii până acum.