Descriere
Domeniul serviciilor Internet este unul dintre cei mai noi membri ai marii
familii a serviciilor. Dezvoltarea in ultimele doua decenii a tehnologiilor de
comunicatii si informationale a condus la dezvoltarea acestui nou tip de serviciu.
Ca si in celelalte domenii apartinand serviciilor, si in cazul serviciilor Internet
practica este mult mai avansata decat teoria. Odata cu deschiderea comerciala la
inceputul anilor ’90 a Internetului si dezvoltarea puternica pe care a cunoscut-o
acesta a rezultat o dezvoltare foarte puternica a practicii in detrimentul teoriei, care
nu a tinut pasul.
Serviciile Internet sunt abordate in teoria actuala de marketing mai ales din
perspectiva utilizarii acestora pentru atingerea obiectivelor de marketing ale
companiei.
Conceptele traditionale precum publicitatea, marketingul direct sau
marketingul relational au fost transformate de catre Internet in concepte moderne
precum publicitatea online, marketingul direct prin e-mailing, marketing prin
intermediul motoarelor de cautare. Acestea sunt doar cateva abordari teoretice ale
universului denumit servicii Internet.
Tehnologiile dezvoltate in cadrul serviciilor Internet au dus la crearea unor
instrumente noi, deosebit de eficiente in demersurile de marketing ale companiei.
Aparitia si mai apoi dezvoltarea serviciilor Internet au condus la dezvoltarea unui
mediu alternativ de afaceri fata de cel clasic. Comertul online, bursele online,
consultanta online, serviciile bancare online sau Internet banking si promovarea
online sunt domenii care incep sa insumeze miliarde de dolari la nivel global.
Pe langa mediul de afaceri, Internetul isi pune puternic amprenta asupra altor
domenii, cum ar fi: cel social, al sanatatii, educatiei, stiintei, religiei, sportului,
divertismentului si, nu in ultimul rand, cel guvernamental.
Intreaga atentie teoretica s-a indreptat, in principal, spre marile avantaje ale
utilizarii tehnologiilor online, atat pentru companii, cat si pentru indivizi. Serviciile
online sunt posibile prin intermediul a doua categorii mari de companii denumite
Furnizori de Servicii Internet si Furnizori de Aplicatii Internet.
Furnizorii de servicii Internet sunt companiile care asigura infrastructura si
modalitatile de conectare la Internet, iar Furnizorii de aplicatii Internet sunt
companiile care furnizeaza aplicatiile ce fac posibile serviciile descrise sumar mai
sus. Cele doua tipuri de companii activeaza pe piata serviciilor Internet si impreuna
cu organizatiile care asigura controlul si buna functionare fac posibil universul
online. Nu cred ca mai trebuie explicata prin cifre importanta acestor companii si
valoarea acestei piete atat pe plan national, cat si pe plan mondial.
Demersurile teoretice realizate pana in prezent abordeaza foarte putin sau
chiar deloc modul cum sunt furnizate aceste servicii Internet, despre cum sunt ele
posibile, despre cine le monitorizeaza si cine poate beneficia de ele.
Lucrarea Marketing in serviciile internet isi propune sa clarifice unele notiuni, precum furnizorul de
servicii Internet, locul acestuia in mediul de marketing al organizatiei moderne,
descrierea diferitelor tehnologii online din perspectiva marketingului si a
implicatiilor asupra dezvoltarii domeniilor clasice, precum si noi concepte, cum ar fi
conceptul de marketing in domeniul serviciilor Internet si obiective, strategii si
instrumente de marketing pe care le utilizeaza sau le pot utiliza furnizorii de servicii
Internet.
Era informationala este o realitate si ea va continua sa se integreze in viata
cotidiana, influentandu-ne obiceiurile, afectandu-ne atitudinile si stimuland anumite
comportamente de alegere si/sau consum. Lucrarea de fata face parte dintre lucrarile
cu o inalta tinuta si calitate stiintifica in domeniul marketingului, care constituie
parte componenta din colectia de succes „Biblioteca Economica” oferita cadrelor
didactice, specialistilor si studentilor de catre Editura Pro Universitaria.
Prof. univ. dr. h.c. Iacob CATOIU
Recenzii
Nu există recenzii până acum.