Descriere
Acest volum este elaborat in cadrul proiectului “Instrumente integrate pentru combaterea practicilor discriminatorii si promovarea incluziunii sociale a grupurilor vulnerabile”, implementat in perioada mai 2015-aprilie 2016, de Asociatia pentru Dezvoltare si Promovare Socio-Economica Catalactica, filiala Teleorman. Proiectul a fost finantat prin apelul Coerent, din cadrul Programului RO10 “Copii si tineri aflati in situatii de risc si intiative locale si regionale pentru reducerea inegalitatilor nationale si pentru promovarea incluziunii sociale”, program derulat in cadrul Mecanismului Financiar al Spatiului Economic European (SEE), 2009-2014.
Scopul acestui proiect il constituie facilitarea incluziunii sociale a tinerilor aflati in afara sistemelor de ocupare, educatie si formare (NEET – Not in Education, Employment or Trening), in special a celor apartinand grupurilor vulnerabile, prin combaterea practicilor discriminatorii si promovarea diversitatii sociale si a egalitatii de sanse.
Proiectul propune interventii complexe si integrate, care se adreseaza unor planuri multiple ale fenomenului discriminarii si excluziunii sociale a persoanelor apartinand grupurilor vulnerabile. Astfel, proiectul contribuie la constientizarea riscurilor si efectelor sociale si individuale ale discriminarii si internalizarea normelor, principiilor si practicilor antidiscriminatorii, atat de catre persoane apartinand grupurilor vulnerabile, cat si de catre decidenti si specialisti din cadrul institutiilor relevante pentru problematica acestor categorii, din regiunile Sud-Muntenia si Sud-Vest Oltenia. Un alt obiectiv vizeaza promovarea, la nivelul comunitatilor selectate pentru interventie, a unei culturi antidiscriminare, prin proiectarea, testarea si implementarea, in parteneriat, a unor instrumente integrate care sa conduca la adoptarea de moduri de lucru si practici antidiscriminatorii in relatia functionala dintre factorii de decizie si specialistii institutiilor cu responsabilitati si preocupari in domeniul incluziunii sociale si combaterii discriminarii, pe de o parte, si membrii grupurilor vulnerabile, pe de alta parte (strategii regionale pentru egalitate de sanse si incluziune sociala, planuri locale de actiune si ghiduri antidiscriminare, destinate utilizarii autoritatilor locale, precum si organizatiilor neguvernamentale).Proiectul include, de asemenea, interventii pentru facilitarea transferului de bune practici antidiscriminatorii si a schimbului de experienta intre diferiti actori institutionali, prin intermediul unei retele multiregionale formate din reprezentanti ai institutiilor si autoritatilor de nivel local si judetean, organizatiilor neguvernamentale cu preocupari in domeniul incluziunii sociale si combaterii discriminarii,precum si din reprezentanti ai mediului economic din cele doua regiuni de dezvoltare.
Proiectul se adreseaza tinerilor din grupa de varsta 16-29, aflati in afara sistemelor de educatie, ocuparesi formare profesionala (definiti la nivel european ca tineri NEET – Not in Education, Employment or Training), precum si decidentilor si specialistilor din cadrul institutiilor publice si private de la nivel local, judetean sau regional, in special aceloradin unitati administrativ-teritoriale cu ponderi ridicate ale populatiei de etnie roma.
Oportunitatea alegerii tinerilor NEET ca grup tinta al interventiilor integrate propuse prin proiect, este motivata de cresterea semnificativa dupa anul 2008, a numarului persoanelor incluse in aceasta categorie, Romania fiind una dintre tarile cele mai afectate de acest fenomen. Rata tinerilor NEET a fost recunoscuta la nivel european ca unul dintre indicatorii relevanti pentru incluziunea sociala a tinerilor, politicile publice europene si cele ale statelor nationale acordand o atentie sporita acestei categorii, puternic afectate de schimbarile sociale produse de criza economica globala.
Datele statistice ale Eurostat, cu privire la structura categoriei NEET, indica o prevalenta a persoanelor de etnie roma, a tinerilor din comunitati dezavantajate si din medii sociale afectate de saracie, in acest grup. Aceste persoane cumuleaza dezavantaje multiple, dificultatea de a accesa resurse, servicii si oportunitati fiind accentuata frecvent de discriminarea pe piata muncii sau in accesul la serviciile de educatie, formare si ocupare.
Activitatea de cercetare sociala desfasurata in cadrul proiectului si-a propus diagnoza situatiei specifice a grupurilor vulnerabile vizate prin proiect, a contextului social, institutional, cultural si economic local si regional, precum si a normelor sociale, valorilor si practicilor existente in cele doua regiuni de dezvoltare, din perspectiva fenomenului de discriminare. Finalitatea acestei diagnoze este fundamentarea instrumentelor de politici care vor fi dezvoltate in cadrul proiectului, conducand la interventii integrate, adaptate specificului nevoilor si contextelor locale si regionale identificate.
Acest volum este realizat pe baza rezultatelor cercetarii cantitative si calitative desfasurate in cadrul proiectului si este destinat diseminarii acestor rezultate, atat in randul actorilor cheie relevanti pentru finalitatea si sustenabilitatea proiectului, cat si in randul comunitatii academice interesate de problematica incluziunii sociale si a discriminarii grupurilor vulnerabile din Romania.
Sondajul de opinie in randul tinerilor NEET din cele doua regiuni de dezvoltare, componenta a activitatii de cercetare sociala din cadrul proiectului, este primul sondaj reprezentativ realizat in Romania pe aceasta populatie.
Structura volumului urmareste tematica abordata in cadrul cercetarii, datele cantitative ce descriu opinii, atitudini si comportamente ale tinerilor NEET, fiind analizate complementar cu datele calitative reflectand evaluarile actorilor institutionali cu privire la problematica discriminarii si excluziunii sociale a tinerilor apartinand categoriilor vulnerabile vizate prin proiect.
Prima parte a lucrarii contureaza contextul general de viata al tinerilor NEET, prin prisma evaluarii subiective a nivelului de trai si a problemelor cu care ei se confrunta, atat din perspectiva comunitara, cat si la nivel individual si familial. Relatia cu comunitatea de apartenenta si evaluarea accesului la serviciile disponibile, a valorilor, normelor si atitudinilor ce constituie premise ale capitalului social si participarii civice a tinerilor, sunt teme tratate in urmatoarele doua capitole ale lucrarii. Toate acestea construiesc cadrul social, economic si atitudinal al determinantilor situatiei de excluziune sociala care afecteaza tinerii situati in afara sistemelor de educatie, ocupare si formare profesionala din cele doua regiuni de dezvoltare cuprinse in cercetare.
Problematica discriminarii face obiectul celei de a doua parti a lucrarii, in care sunt abordate perceptii privind climatul general in care se manifesta diverse tipuri de prejudecati si stereotipuri, reprezentari ale discriminarii diferitelor grupuri vulnerabile, expuse frecvent riscului de a fi tratate diferentiat, forme si contexte in care se manifesta discriminarea, experiente personale de discriminare si reactia la aceste tratamente.
Recenzii
Nu există recenzii până acum.