Drept roman

Cod: 9360

ISBN: 978-606-26-0450-9

Editura: Editura Pro Universitaria

Data aparitiei: 09-2016

Colectia: Cursuri universitare

Pagini: 250

Format: Academic

Disponibilitate: rezervare

Drept roman

Autor(i): Mihnea-Dan Radu

35 lei

rezerva

Atunci cand ne aplecam asupra dreptului roman, trebuie sa o facem din doua perspective: cea istorica, tinand seama de contextul in care au aparut si au evoluat diferitele institutii juridice, si cea pandectista, a institutiilor juridice de sorginte romana, asa cum se prezinta ele dupa un indelungat proces de receptare care a dus finalmente la aparitia sistemelor de drept din zilele noastre. Din primul punct de vedere, dreptul roman cuprinde intreaga viata juridica a poporului roman, din cele mai indepartate timpuri si pana la moartea imparatului Iustinian (anul 565).

Din cea de a doua perspectiva, dreptul roman este alcatuit exclusiv din opera legislativa a imparatului Iustinian, cunoscuta sub numele de Corpus Iuris Civilis. Trebuie remarcat faptul ca romanii nu faceau o distinctie clara intre drept si celelalte mecanisme de autoreglare a societatii: morala si religia.

Ulpian scria: Iuris praecepta sunt haec: honeste vivere, alterum non laedere, suum cuique tribuere (invatamintele dreptului sunt acestea: a trai in cinste, a nu vatama pe altul, a da fiecaruia ce i se cuvine). Se poate observa cu usurinta ca morala si dreptul sunt puternic intrepatrunse in aceasta enumerare. La randul sau, Celsus afirma ca ius est ars aequi et boni (dreptul este arta a ceea ce este echitabil si bun). Si aceasta definitie imbina, in proportii egale, latura juridica si cea morala.
Aceasta aparenta confuzie nu este necesarmente de criticat, deoarece o separatie completa intre cele trei suprastructuri ale vietii sociale nici nu este intotdeauna de dorit. Eficienta normei juridice este de multe ori asigurata prin interventia credintelor religioase sau a convingerilor morale ale oamenilor. Chiar daca nu exista o suprapunere perfecta intre drept si morala, nu trebuie sa tragem concluzia ca aceasta nu ar fi de dorit. „Se poate spune chiar ca dreptul nu este decat trunchiul cu ramurile, iar radacinile sunt morala, pentru ca in intregime dreptul se intemeiaza pe ideea morala.”.

Carti din aceeasi categorie